Aanpak

De behandeling is op maat en doelgericht. Ik kijk naar jouw behoeften en stem met jou af welke aanpak het beste past bij jouw hulpvraag.

De start

We beginnen met een intakegesprek. Hierin zullen we samen kijken wat jouw gewenste situatie is. Ook geeft het de gelegenheid voor jou om te kijken of je een klik voelt met mij. Heel belangrijk! Er is alleen ruimte voor verbetering als je jezelf op je gemak voelt. Ervaar je dit niet? Geen probleem. Als je dat wilt kijk ik met je mee naar een alternatief.

Hoe ga ik te werk?

In het intakegesprek stellen we vanuit jouw hulpvraag een doel op. Ik kijk naar wat jij wilt bereiken en wat qua behandeling bij jou past. Ik ga uit van jouw kracht en stem met je af waar jij behoefte aan hebt.

Tijdens de behandeling check ik of we op de goede weg zijn. Dit doe ik door te kijken waar we staan ten opzichte van jouw gewenste situatie. Oftewel jouw doel. En  door te kijken of mijn werkwijze voldoende bij je aansluit.

Op deze manier streef ik er naar om zo efficiënt mogelijk (samen) te werken. En jou in een zo kort mogelijke tijd op weg te helpen. Je houdt áltijd zeggenschap over jouw behandeling.

Behandelmethoden

De behandeling is op maat en doelgericht. Ik kijk naar jouw behoeften en stem met jou af welke aanpak het beste past bij jouw hulpvraag. Dit doe ik door zowel gebruik te maken van mijn eigen kennis en ervaring als van wetenschappelijke kennis over jouw klacht of probleem.

Daarnaast kan in een behandeling gebruik worden gemaakt van:

Je titel komt hier

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

ACT

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy. Dit is een vorm van gedragstherapie. Het is een methode om tot acceptatie te komen van je probleem en te doen wat echt belangrijk voor je is. Je herkent het vast wel dat je worstelt met emoties of gedachten die je liever niet wilt hebben. Vaak vechten we tegen deze emoties of gedachten. En dit kost veel energie. Je merkt misschien dat het op de korte termijn wat helpt. Maar uiteindelijk komen de emoties en gedachten weer terug. Hoe meer je vecht of probeert negatieve emoties te onderdrukken, hoe sterker ze worden. ACT gaat ervan uit dat negatieve ervaringen bij het leven horen.

Je leert dus accepteren dat negatieve gedachten en emoties er zijn, zonder dat ze bepalen wat je doet. Je leert zelf richting te geven aan jouw leven. Een richting die jij waardevol en belangrijk vindt. Bij ACT wordt gebruik gemaakt van verschillende oefeningen en technieken. Denk hierbij aan het gebruik van metaforen en mindfulness oefeningen. Maar ook aan oefeningen die er op gericht zijn te ontdekken wat jij écht belangrijk vindt. Je ontwikkelt op een ervaringsgerichte manier meer veerkracht.

EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Dit is een therapie voor als je last blijft houden van de gevolgen van een schokkende ervaring of gebeurtenis. Zoals (het getuige zijn van) een verkeersongeval of een geweldsincident. Maar ook andere nare gebeurtenissen, zoals een faalervaring of pesten. Het gaat over gebeurtenissen die heftige herinneringen oproepen. Hierbij gaat het vooral om zich opdringende herinneringen aan de nare gebeurtenis. Het kan gaan om angstwekkende beelden, zoals herbelevingen of flashbacks en nachtmerries. Daarnaast kan sprake zijn van schrik- en vermijdingsreacties.

Hoe werkt EMDR?

Tijdens de behandeling zal je worden gevraagd opnieuw aan de gebeurtenis denken. Ondertussen wordt er een afleidende stimulans gebruikt. Bijvoorbeeld door dat er vingers voor je ogen op en neer bewegen. Deze beweging volg je met je ogen, terwijl je aan de herinnering denkt. De afleiding kan ook op andere manieren gegeven worden. Bijvoorbeeld door het laten horen van geluiden of het volgen van lichtje.

Wat merk je er van?

Doordat je werkgeheugen veel tegelijkertijd moet verwerken, vervaagt het beeld aan je herinnering. De emotionele lading bij je herinnering neemt af. Het gevolg is dat je weer beter terug kunt denken aan bepaalde situaties, zonder dat je daarbij angst of paniek ervaart. Je wordt niet meer overmand door emoties op het moment dat iets of iemand je aan de gebeurtenis doet herinneren. De herbelevingen worden minder en ook je vermijdingsgedrag neemt hierdoor af.

Cognitieve gedragstherapie
Cognitieve gedragstherapie (CGT) is een combinatie van cognitieve therapie en gedragstherapie. Cognitieve therapie kan gebruikt worden om meer zicht te krijgen op bestaande gedachtenpatronen en om hier verandering in te brengen. Gedragstherapie wordt ingezet door middel van oefenen met nieuw gedrag om verandering aan te brengen in bestaande gedachtenpatronen. De focus ligt op verandering in het hier en nu.
Oplossingsgerichte therapie
Oplossingsgerichte therapie is gericht op jouw sterke kanten en hulpbronnen. We kijken naar welke vaardigheden je al hebt om probleem of klacht aan te pakken. De aandacht gaat vooral uit naar de oplossing in plaats van naar het probleem. Het uitgangspunt is dat het niet altijd nodig is om inzicht te hebben in het ontstaan van problemen om deze te kunnen oplossen. De nadruk van de behandeling ligt daarom op het vinden van oplossingen. We gaan uit van jouw kracht en kennis.

Afspraak maken? Neem gerust contact met me op!